
Krisekommunikation er den strategiske kommunikation, der bruges af en organisation, virksomhed, myndighed eller personer under og efter en krise for at:
- Begrænse skaden på omdømme, tillid og relationer,
- Give præcis og rettidig information til relevante målgrupper (f.eks. medarbejdere, medier, kunder, offentligheden),
- Genoprette tillid efter krisen er overstået.
En krise kan f.eks. være en ulykke, en shitstorm på sociale medier, et datalæk, et produkt, der tilbagekaldes, eller noget, der truer virksomhedens omdømme eller drift.
Kriser i medierne eller på sociale medier kan være ødelæggende for en virksomhed eller for en fx kendt person, og derfor er det vigtigt at en krise håndteres ordentligt og professionelt.
Læs om her, hvad du ikke skal gøre når du er i krise.
Nøgleelementer i krisekommunikation:
- Hurtighed: Det er vigtigt at reagere hurtigt.
- Gennemsigtighed: Vær ærlig om, hvad der er sket.
- Empati: Vis forståelse for dem, der er berørt.
- Handling: Forklar, hvad man gør for at løse situationen.
- Opfølgning: Fortsæt med at kommunikere løbende og efter krisen.
Har du brug for hjælp til mediehåndtering og krisekommunikation – kontakt Moment Kommunikation og Troels Johannesen.
Leave a Comment