krisekommunikation

Er du havnet i en shitstorm? I en digital tidsalder kan enhver virksomhed eller individ pludselig befinde sig midt i en potentiel krise på sociale medier. Med blot en enkelt gnist kan en gruppe personer antænde en “shitstorm,” oversvømme virksomhedens sociale mediekanaler med kritik og udløse nyhedsdækning, hvilket forstørrer og forlænger krisen. Uanset om kritikken er berettiget eller ej, er det afgørende at håndtere en shitstorm hurtigt og effektivt for at minimere påvirkningen på forretningen og omdømmet.Her er fire ting, du bør undgå, når du står over for en shitstorm på sociale medier, samt et par råd til at navigere gennem krisen:

Reager ikke impulsivt på kritik: Det er fristende at svare hurtigt på kritiske brugere, men det er afgørende at trække vejret og gennemtænke situationen. Konsulter eksterne, upartiske rådgivere for at udvikle en velovervejet strategi. Tidlig handling er vigtig, men det er også nødvendigt at vælge den rette timing.

Undgå at komplicere forsvaret: I en shitstorm er det vanskeligt at få alle nuancer med i dit forsvar. Lange forklaringer risikerer at blive misforstået eller brugt imod dig. Kortfattede og præcise reaktioner er ofte mere effektive.

Vær selektiv med medieoptræden: Undgå fristelsen for at deltage i interviews og medier. Konsistens i budskaber er afgørende, og det er svært at opretholde, hvis du udfordres af insisterende journalister. Hold fast i et grundbudskab og overvej skriftlige svar for at bevare kontrol. Få din eksterne rådgiver til at hjælpe med få kortfattede budskaber.

Giv ikke for tidligt slip på krisen: Selvom de første dage af en shitstorm kan være intense, er det vigtigt ikke at vende for hurtigt tilbage til “business as usual.” Tålmodighed er nøglen. Evaluer krisens retning dagligt, og genoptag almindelig kommunikation, når det er sikkert. En grundregel er, at det skal gøre ondt, før det bliver bedre.

Håndtering af en shitstorm kræver ofte ekstern rådgivning. For mere information om effektiv krisekommunikation, kontakt Troels Johannesen her.

Brug for professionel rådgivning om LinkedIn? Læs mere her.

Written by Troels Johannesen
Troels Johannesen er kommunikationsrådgiver og forfatter på Momentet.dk