TechBBQ

TechBBQ er et herligt gedemarked for nørder, iværksættere, innovatører og pengemænd. Og så er det essensen af, hvad tech i Danmark er i dag. En milliardforretning med et kæmpe potentiale til at blive Danmarks største eksportsektor.

På TechBBQ kan du købe alt fra en velristet hotdog på de store signatur-grille ved indgangen til Øksnehallen til bestemmende indflydelse i up and coming danske tech-virksomheder.

Mens du ved, hvad du får, når du køber en hotdog, kan det være sværere præcist at definere, hvor god din forretning er, hvis du kommer til TechBBQ for at finde din næste investering i de mange tech-virksomheder, der byder sig til.

Men på de mange stande i Øksnehallen kan du se og høre danske og internationale tech-start ups tegne og fortælle om deres produkter, og måske få en idé om hvad der bliver den nye guldåre i tech.

How to make it in America (or China)

Mange start-ups har købt stadeplads på det gamle kødmarked for at få sig et vindue til de mange investorer, der eftersigende skulle befinde sig på TechBBQ, og derfor er staderne, hvor venture og seed-investorerne holder til da også populære.

For det er et af hovedformålene med TechBBQ; At sætte start-ups sammen med investorer, give inspiration til udvikling og skabe netværk mellem mange forskellige aktører i dansk tech.

Og så prøve at få besvaret spørgsmålet; hvordan tjener vi penge og kan få funding til vores start-up. Derfor er er det også helt oplagt, at offentlige institutioner som Vækstfonden og Innovationsfonden er massivt tilstede på TechBBC fordi det er her det offentlige og det private kan mødes om udvikling til fremtidens erhverv.

Alle start-ups i tech-industrien vil naturligt nok gene make it big, upscale deres forretning og gøre sig interessante enten for salg eller til ekspansion på nye markeder. Og et af de markeder, der i år var særligt fokus på, var det kinesiske som brager derudaf med potentielt en sjettedel af jordens befolkning som kunder. Hos konsulentvirksomheden Comb+ kunne man således høre om de mange muligheder og ikke mindst mange barrierer, der er ved at trænge ind på det kinesiske marked

Politisk klima for dansk tech?

Den store forskel på TechBBQ og den anden store danske tech-konference Techfestival er et vist fravær af diskussioner om etik i tech på TechBBQ, der ellers fylder meget i barnchen i år.

TechBBQ er ganske enkelt mere en messe som man kender den fra andre brancher, hvor køb og salg er i fokus – og så er der mange flere mænd med blå skjorter og sorte habitjakker til TechBBQ end til Techfestival, der tager et mere humanistisk perspektiv på den teknologiske udvikling.

Men fælles for de to konferencer (hvis det er et dækkende ord), er at de begge tager de politiske diskussioner, om hvordan Danmark bedst muligt kan støtte op om entreprenørånd og den teknologiske udvikling, så branchen får de bedste vækstvilkår. Derfor kunne man til en af de velbesøgte sessions høre politikerne Pernille Schnoor (Alternativet) og Ida Auken (Radikale) tale for et mere fleksibelt uddannelsessystem, mere fokus på data og digitalisering i folkeskolen og styrket fokus på kodning og digital dannelse bland unge. Den debat  er vigtig, og havde været endnu mere interessant, hvis den også havde deltagelse af et eller flere regeringspartier.

Interessant var det til gengæld at se undervisningsminister Merete Risager i åben workshop med repræsentanter fra det såkaldte edu-tech miljø – branchen der skaber ny teknologi til skole og undervisningsbrug. Formatet gjorde både publikum og deltagere klogere.

TechBBQ bliver større år for år og mere og mere professionel. Og det er ikke underligt, at folk kommer fra nær og fjern for man får virkelig en mulighed for at se, hvad fremtiden helt konkret bringer når vi taler tidens store teknologiske diskussioner inden for kunstig intelligens, robotter og digitalisering.

Og så er TechBBQ også stedet, hvor du som ung eller lidt ældre kan forsøge at pitche dig selv til et job i nogle af de mange start-ups, der mangler kompetente folk med diverse specialiserede IT-kompetencer.

Written by Troels Johannesen
Troels Johannesen er kommunikationsrådgiver og forfatter på Momentet.dk