Instagram har chokeret de 400 mio. brugere verden over, der dagligt bruger tjenesten. På få år er Instagram blevet et af de mest brugte sociale medier. Spørgsmålet er nu om brugerne kan finde app´en på deres smart phone.

For i går ændrede Instagram deres logo. Fra den gammelkendte brune app inspireret af et polaroid kamera – ja sådan et der på papir fremkaldte med det samme, instant – har man valgt at skifte til et ikon, der bedst kan beskrives som en blanding mellem en filur-is, en regnbue og et uheld i malerbutikken.

Her kan du se en lille film fra Instagram om ændringen:

A New Look for Instagram

We have a new look! You’ll see an updated icon and app design for Instagram. Inspired by the previous app icon, the new one represents a simpler camera and the rainbow lives on in gradient form. Learn more about the story behind the design: https://medium.com/@ianspalter/designing-a-new-look-for-instagram-inspired-by-the-community-84530eb355e3#.f1htuhgj8

Hvis du bare har lidt god smag, vil du nok undre dig over, hvorfor den Facebook-ejede virksomhed har taget så drastisk et skridt. Og her kommer mine fem gode grunde til, hvorfor ændringen er en virkelig dårlig idé:

  1. Der er ikke behov
    Man kan sagtens sætte sig ind i, at en virksomhed med jævne mellemrum har behov for at rebrande sig eller genopfinde sig selv. Det er bare ikke nødvendigt for Instagram. Hvert år er der op mod 50 mio. flere brugere, der hver måned enten selv uploader bileder eller tjekker andres. Det er en kæmpe tilvækst, og ikonet som optræder på webistes i et hav af brancher er netop blevet ikonisk – noget folk genkender med det samme.
  2. Det gør man bare ikke
    Tænk hvis Facebooks ikon skiftede til rød. Tænk hvis Twitters blev gul, og SnapChats blev grøn. Man ændrer ikke noget, så fundamentalt over night. Vel i virkeligheden ligesom hvis MCDonalds logo pludselig blev grønt og blåt eller hvis Danske Banks blev gult (ok, det har man faktisk prøvet i en kampagne for at komme af med sit gebyrgrib image..).De bedste logoer – og Instragrams kunne være et af dem –  skal kun ændres gradvist over tid. Nu ændrer man et logo, der er mere kendt end de fleste af verdens flag – never change a winning team.
  3. Det skaber rod i instinktet
    Der ligger meget intuitivt i hvor en app ligger på telefonen, og hvordan den ser ud. Folk som jeg selv lader vel blikket glide over sin Iphone mellem 50-100 gange dagligt, og så ved man bare at man går efter den blå app, den brune eller den gule. Hvis man overhovedet behøver at kigge fordi man i søvne kan lade glide fingeren over låseskærmen og ramme ikonet fordi man er så vant til at trykke netop der. Og så findes der faktisk selv ganske begavede mennesker, der farvesorterer deres apps. De er nu helt lost.
  4. Det rammer ikke eliten
    Instagram er fyldt af halvdårlige billeder af børn, landskaber og mad med for meget filter. Men det er også tøjmærkers, designeres, fotografers og andre æstetikeres visuelle legeplads og udstillingsvindue. Men nu ligner designet noget, der er lavet i et skoleprojekt i provinsen eller en batik t-shirt købt på stranden i Goa. Det kommer nok ikke til at betyde noget i længden, for Instagram er for vigtig en platform for den kreative industri, men det er nok ikke i dets originale form, at vi får logoet at se på gennemdesignede web sites og andre steder, hvor Instagram-brandet optræder i dag, og så misser man den markedsføring.
  5. Det skaber international bad will
    Et enkelt blik på Twitters #instagramlogo siger det hele. Der indkommer tweets hver 30. sekund, hvor brugerne kritiserer det nye logo. Bevares, der er også folk, der synes om det. Men alt den postyr har ingen virksomhed brug for – især ikke når det er et skridt man selv har taget. De vil nok ikke kalde det en krise i Instagram headquarters, men det kan sammenlignes lidt med den bruger-utilfredshed som Twitter fik at føle, da man ville lave om på begrænsningen på de 140 tegn. Noget virksomheden i iøvrigt trak tilbage i marts 2016.

Måske er det hele bare en spøg. Måske er farveladen bare et stunt, der skal få os til at at lægge mærke til, at der nu er et nyt design i hele app´en og iøvrigt i Hyperlapse, Boomerang og Layout, der er Instagrams mindre kendte søskende.

Jeg tror det ikke. Jeg tror det er et vildskud som Instagram kommer til at lave om.

ScreenShot030

Logoer fra Instagram, Layout, Boomerang og Hyperlapse.

Momentet er iøvrigt – trods det nye logo – på Instagram.

 

 

 

Written by Troels Johannesen
Troels Johannesen er kommunikationsrådgiver og forfatter på Momentet.dk