Der var engang man som dansker kunne været stolt af Københavns Lufthavn. Med gennemført design og god logistik var lufthavnen sikker havn, og følelsen af at komme hjem blev altid forstærket af en velfungerende lufthavn, der passede til dansk selvforståelse som frontløber inden for design, logistik og komfort. Nu er lufthavnen blevet gennemsnitlig, falder på lister over bedste lufthavne og trænger til innovation. Her er lidt hjælp til en bedre lufthavn.
Sommeren går på hæld, og lufthavnen kan begynde at trække vejret efter et massivt rykind, der igen i år sætter rekord i antallet af flyrejsende fra København. Således er passagertallet i lufthavnen på ti år steget med godt seks millioner passagerer, så der i 2015 var 26,6 mio. mennesker gennem lufthavnen.
Og det sætter sine spor på lufthavnen, der ikke når samme standard som tidligere, og halter efter andre europæiske lufthavne, hvor man kan forvente høj service og gennemtænkte løsninger. Således er København i 2016 kun nummer 18 på SkyTrax liste over verdens bedste lufthavne (i 2012 lå man på 12. pladsen). Og dette fald på listen hos det mest anerkendte rating-system, må give rynker i panden hos ledelsen i CPH.
Det ser fra et brugerperspektiv ud som om, at CPH slet ikke har fulgt med, og ikke har skelet til lufthavne i fx London og München eller i Singapore, Hong Kong og Japan, hvor de allerbedste lufthavne ligger.
CPH vil måske argumentere med, at man har haft så kraftig en vækst, at man ikke har kunnet følge med, og at ændringer er på vej. Men her kommer i hvert fald en diagnose på et par ting og forslag til forbedringer.
Bedre logistik
CPH er før blevet kåret som bedste ’security’-lufthavn, og det er da betryggende. De gode folk i security er da også normalt i vældig godt humør. Men hvorfor er der som i mange andre europæiske lufthavne ikke et fast track til familier med små børn? Har rejst i årevis med små børn, og det er en af de der små ting, der betyder noget – og måske er til alles fordel – at børnefamilier kommer hurtigt igennem.
Hele flowet gennem lufthavnens indkøbsområde er blevet noget rod. Det er som om, der simpelthen er for mange gæster og for lidt plads til, at folk både kan handle og gå mod gaten. Et forslag kan være at samle shopping på en anden måde, hvis en udvidelse af shopping-området ikke er muligt. Den moderne (og forvænte, indrømmet..) rejsende har brug for plads omkring sig og ikke klaustrofobisk menneskemylder i hver sin retning.
Og nu vi er ved det: Hvem har fået den komplet håbløse idé at lukke indenrigsterminalen terminal 1, så alle indenrigsrejsende skal igennem terminal 3, og hele shopping-området for at komme til flyet? Ja det er åbenbart SAS og Norwegian, der i fællesskab har lagt pres på CPH for at få deres logistik gjort bedre. Et klassisk eksempel på, at man ikke har fokus på brugerne (kunderne), der nu skal bruge meget mere tid i security og shopping-område for at få flyet til Aalborg eller Bornholm. Det er en skævert af dimensioner, der må laves om.
Og så har jeg ikke engang nævnt problemet med, at man skal igennem hele shopping-området, når man fx kommer fra alle gates i A-armen på hjemturen. Håbløst, at man ikke bare kan ledes direkte til baggagebåndet eller mod udgangen i terminal 3.
Mere børnevenlighed
Det kan være en stressende oplevelse at rejse med børn. Det ved alle os, der har prøvet det. Kunne det ikke være fedt, hvis lufthavnen så terminalen som et bybillede, hvor der skal være plads til mange forskellige typer. Det er som om lufthavne over det meste af verden er indrettet til folk, der lige køber et Cartier-ur på vej i gaten eller spiser østers til morgenmad. Hvorfor er der i CPH ikke en legeplads, hvor børnefamilier kan underholde deres utålmodige poder, eller en lille biograf, der sender tegnefilm. Det kræver ikke meget plads, men det sender et signal om, at børn ikke kun er til besvær i lufthavnen og på rejsen.
På fly med barn.
Bedre mad
Madudvalget i lufthavne verden rundt er generelt elendigt. Eller rettere det retter sig mod to segmenter. Dem der vil og kan spise fint og dyrt, og så dem, der spiser dårlig eller kedelig mad på McDonalds, Burger King eller på kønsløse sandwichbarer med mad, der smager som om den er lavet i 10.000 meters højde.
I Københavns Lufthavn mangler der sunde alternativer til rimelige priser. Her kan CPH med fordel skele til Münchens lufthavn (nr. 3 på SkyTracks liste i år), der tilbyder økologiske køkkener flere steder i lufthavnen og en lille foodcourt med frisklavet hurtigmad, salater og friskpresset juice. Københavns Lufthavn forsømmer simpelthen at afspejle Danmarks grønne økologiske bevidsthed, og forfalder til standardvarer og romantisering af hotdog’en. Igen mangler der fokus på mangfoldigheden blandt de rejsende, men det må være et oplagt potentiale for CPH at udvikle nye steder for de danske og internationale rejsende, der går op i hvad de putter i munden. Inspirationen er ikke langt væk – se på Copenhagen Street Food på Papirøen.
100 % økologisk frugt og sandwich-bar i Münchens lufthavn.
Bedre komfort
Moderne rejsende – og i høj grad danskere – kræver komfort, når de rejser. Også selvom de gør det på økonomiklasse. Der skal selvfølgelig være en balance mellem lave billetpriser og den service, der ydes i fly og lufthavne, men det kan ikke være rigtigt, at man skal være SAS platinkort-holder for at kunne finde en blød stol at fordrive tiden i i lufthavnen. Der er for få venteområder i CPH til den almindelige rejsende. Og de der er, mangler basale funktionaliteter som strømstik til opladning af devices, nok toiletter (der er rengjorte), kaffeboder og infoskærme.
Mere mod
Ville elske, hvis CPH havde mere mod til at udvikle sig og måske skille sig lidt ud fra andre lufthavne ved at gå nye veje. Tænk hvis CPH turde være mere grøn? Ikke kun med økologi i maden og bæredygtighed i produkterne, men også med områder i lufthavnen, hvor der var planter og andet end stål og marmor.
Tænk hvis CPH lavede et space, hvor det var meningen, at folk mødtes og talte sammen. Et ’byrum’ i lufthavnen målrettet de rejsende, der ønsker dialog med andre mennesker, udveksling af tanker og udvikling af ideer. Hvor finder man et mere mangfoldigt sammenrend af mennesker end i en lufthavn? Der må da være et dansk firma, der ser potentialet i at udvikle en samtale-lounge i lufthavnen.
Mod kræver det også at indrette lufthavnen med andre butikker end de vanlige. Selvfølgelig skal man kunne købe legoklodser, skjorter og figurer af den lille havfrue. Men kunne det ikke være fedt, hvis der var en frisør (det er der i München), en ordentlig skopudser (også i München), en velassorteret delikatessebutik, en sneakersshop, en pladebutik (ja sådan en med vinyler), og en ordentlig boghandel.
Jeg håber Københavns Lufthavn griber handsken og igen kan gøre os stolte af at komme hjem via Kastrup.
Expanding CPH
Lufthavnen er under undvikling, og har sat gang i en proces, der skal udvikle CPH over de næste år. Reklamefilmen for projektet, der vst mest er beregnet til beslutninsgtagere og ikke rejsende, kan ses her.
Copenhagen Airport Expanding CPH
“Expanding CPH” is a project about growth. Every day, our routes attract tourists and travellers from all of northern Europe who use the airport as a hub for trips to and from the rest of the world. This is important: more travellers generate more jobs and lay the foundation for opening routes to new destinations.
Projektet kaldes for ‘Expanding CPH’ og der kan læses mere om det her og du kan – vist nok – komme med dine ideer. Mine er hermed givet videre..
Tak for opsangen, som vi naturligvis har læst grundigt her i lufthavnen. Vi er altid glade for gode idéer og forslag til, hvordan vi kan gøre det bedre.
Som du skriver, så er CPH vokset meget de senere år – ikke blot i antal passagerer, men også i kvadratmeter. Sidste år udbyggede vi fx vores interkontinentale finger, og i år er vi gået i gang med at udbygge vores security-kontrol, så den bliver dobbelt så stor, når den nye åbner næste år.
Vi investerer mere end 1 milliard kroner om året i at udvide og udvikle lufthavnen. Det giver desværre altid lidt udfordringer, når man bygger nyt i en lufthavn, mens den er i drift – og vi gør alt, hvad vi kan, for at minimere generne for de rejsende.
Du har også en række konkrete kritikpunkter, som lige fortjener en kommentar:
* Vi har familiespor i Security på de store rejsedage i sommerferien.
* Sammenlægningen af indenrigs- og udenrigstrafikken har gjort det væsentligt lettere for langt hovedparten af de indenrigsrejsende, fx at komme til/fra metro og tog – og ikke mindst at transferere mellem indenrigs- og udenrigs-fly. Det har øget tilfredsheden hos hovedparten af de indenrigsrejsende.
* Vi har faktisk et legeområde for børn i den vestligste del af Terminal 2, ligesom vi i sommerferien har lavet en række børneaktiviteter og bl.a. uddelt 80.000 badebolde mv. til børn. Vi er i gang med at se på, hvordan vi kan forbedre vores tilbud til de yngste rejsende.
* Madudvalget i en lufthavn skal tilgodese alle, og derfor arbejder vi hele tiden på at forbedre mixet af tilbud, så der netop er noget for alle – både danskere, kinesere, unge, børn og gourmet-rejsende. Vi har flere end 30 spisesteder med alt fra den hurtige pølse eller pizza over smørrebrød og sushi til bøffer hos MASH. Faktisk er vi netop blevet kåret til at være den lufthavn med det bedste udbud af restauranter i verden. Dit forslag om “streetfood” har jeg sendt videre til mine kolleger, der netop arbejder med mixet af restauranter i lufthavnen.
* Vi har en lang række venteområder, men vi vil gerne have flere i fremtiden. Og hver eneste gang, vi bygger ud, så opgraderer vi fx med flere strømstik. Det er noget, som bliver meget efterspurgt, og her vil vi gerne gøre det bedre.
* Du efterspørger mere mod i planlægningen. Men vi skal huske på, at vi har mange millioner rejsende, for hvem det ofte er vigtigst at komme hurtigt og effektivt fra A til B. Det kræver minutiøs planlægning og grundige analyser at sikre en effektiv lufthavn – og det lægger nogle gange begrænsninger på de mest modige idéer, desværre. Men vi arbejder eksempelvis meget med nudging og design, ligesom vi går meget op i at sikre et æstetisk flot udtryk, når vi bygger ud.
* Dine forslag til nye butikker er givet videre til kollegerne, der arbejder med udvikling af vores shopping-tilbud. Det er et par sjove bud, og vi får jævnligt nye butikker, så hold øje med det, næste gang du er herude.
Tak for dine idéer og kommentarer. Det er meget vigtigt for os at få input – specielt i de kommende år, hvor vi – som du skriver – udvider lufthavnen markant. Vi har en plan om at udvikle lufthavnen til at kunne rumme 40 mio. passagerer – og det betyder, at der kommer til at ske store forandringer.
Med venlig hilsen
Kasper Hyllested
Pressechef, Københavns Lufthavn